Czym jest marketing partyzancki?

Marketing partyzancki (z angielskiego querilla marketing), jest oryginalną formą marketingu, która przypomina nieco tak zwany marketing wirusowy uwzględniający promowanie usług i produktów poprzez stosowanie metod niekonwencjonalnych.

Marketing partyzancki sprawia, iż informacje na temat produktu czy też usługi stają się dla potencjalnych klientów czymś, na temat czego warto porozmawiać ze znajomymi, gdyż przekaz potrafi: zdziwić, zaś dzięki temu zyskuje rangę plotki,

  • bawi,
  • przeraża,
  • szokuje.

Marketing partyzancki - dlaczego jest tak często stosowany?

Atrakcyjność marketingu partyzanckiego, wynika przede wszystkim z braku konieczności wkładania w niego dużych nakładów finansowych. Zatem może być rozwiązaniem idealnym dla przedsiębiorców, którzy dopiero co zaczęli rozwijać własne marketingowe zaplecze albo nie chcą po prostu wydawać zbyt dużych sum na poczet działalności reklamowej. W marketingu nazywanym partyzanckim liczy się głównie wyobraźnia i dobry pomysł, niemniej jednak należy pamiętać, żeby odnaleźć złoty środek, który umożliwi zszokowanie odbiorcy ale także nie pozwoli trafić do kategorii zakazanych reklam.

Marketing partyzancki - zasady

W przypadku marketingu partyzanckiego nie musimy dokładnie prezentować cech, które wyróżniają właśnie naszą ofertę. Nie byłoby to wręcz wskazane, gdyż zaburza przekaz, który musi być lotny i łatwy w odbiorze. Kampania ma wygenerować przede wszystkim możliwie jak największy zasięg, a także rozbudować świadomość marki. Jest to pierwszy etap w lejku sprzedażowym. Co ważne, jeżeli w sposób umiejętny sformułujemy komunikaty, nasi odbiorcy wykonają resztę pracy za nas.

W końcu, jeżeli udało się nam wzbudzić ich ciekawość, a nie wiedzą zbyt wiele nasz temat, to sami zyskają chęć bliższego poznania. Później możemy sukcesywnie dokonywać odsłonięcia następnych kart. Pamiętajmy jednakże, żeby stopniować tworzone napięcie i zbyt szybko wszystkiego nie zdradzić. Dzięki temu zainteresowanie będzie się niejako samodzielnie napędzać, a razem z nim zyskamy zaangażowanie naszych potencjalnych klientów.

W przypadku opisywanego tutaj zjawiska, pojawiły się pewne skróty myślowe, które należy koniecznie sprostować. W artykułach nierzadko możemy natrafić na stwierdzenie, iż marketing partyzancki jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy mają ograniczony budżet, ale pragną jednoczenie generować spory zasięg i wyróżniać się wśród konkurencji. Nie można tego podważać, ale należy mieć na uwadze, iż nie jest to jedyne możliwe rozwiązanie.

Działania o charakterze partyzanckim, bardzo dobrze sprawdzają się także w roli urozmaicenia marketingowej strategii w nieco bardziej zamożnych firmach. Wówczas stają się one uzupełnieniem metod konwencjonalnych i pozwalają na przetarcie nowych szlaków dotarcia do klientów.

Zdarzyć się może także, iż marketing partyzancki, postrzegany jest w kwestiach kampanii organizowanych offline. Rzeczywiście doszło do powstania wielu kreacji outdoorowych, gdyż miejska przestrzeń bardzo dobrze się w tej roli sprawdza. Nie oznacza to jednakże, iż w sieci możemy działać bez zapowiedzi. Witryny internetowe, mobilne aplikacje i media społecznościowe także stanowią idealne środowisko, gdzie można zaskakiwać swoich klientów.

Więcej o różnego rodzaju rodzajach marketingu znajdziesz na blogu marketingowym - blog Lembicz.pl - sprawdź więcej.