W związku z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, dyrektorzy gorzowskich samorządowych szkół i przedszkoli w porozumieniu z Prezydentem Miasta Gorzowa Wielkopolskiego podjęli działania w celu wypracowania rozwiązań bezpiecznego powrotu dzieci i uczniów do szkół i placówek oświatowych od 1 września br.
 
Obecnie trwają konsultacje w celu wypracowania najbezpieczniejszego powrotu dzieci i uczniów do szkół i przedszkoli. Wszelkie podjęte działania będą na bieżąco analizowane i dostosowywane do panującej sytuacji w porozumieniu z organem prowadzącym.
 
 Propozycje dyrektorów szkół i placówek oświatowych:
  • wykorzystywanie wszystkich możliwych wejść do budynku przedszkola, szkoły oznakowanych, np. różnymi kolorami, przypisanych dla poszczególnych klas lub grup wiekowych (w celu uniknięcia większych kumulacji),
  • przesunięcie czasu rozpoczęcia zajęć np., 7.45 zajęcia rozpoczynają kl. I – III, 8.00 klasy pozostałe,
  • ustalenie godzin przyprowadzania dzieci do przedszkola w przypadku większych kumulacji,
  • przeniesienie w miarę możliwości szafek z szatni przedszkolnych bliżej sal zajęć lub wydzielenie sektorów dla poszczególnych grup przedszkolnych,
  • przesunięcie godzin posiłku w przedszkolach z jedną łazienką i toaletą przeznaczoną dla dwóch grup, w celu bezpiecznego korzystania z toalety podczas czynności higienicznych,
  • przydzielanie przedmiotów blokami, np. 2 godz. biologii; 3 godziny matematyki,
  • w miarę możliwości przydzielanie klas do gabinetów (przemieszcza się nauczyciel),
  • przerwy bez używania dzwonka – wyznaczenie godzin rozpoczynania i zakończenia zajęć dla poszczególnych oddziałów,
  • w pierwszym miesiącu udostępnienie szafek szkolnych tylko dla klas sportowych (większe obciążenie ucznia),
  • wdrożenie zakazu wymieniania się przez uczniów książkami i przyborami szkolnymi,
  • w miarę możliwości organizacyjnych, wprowadzanie zmianowości w szkołach podstawowych co spowoduje wydłużenie pracy świetlicy i zwiększenie grup świetlicowych,
  • przyporządkowanie klas (grup wiekowych) do poszczególnych pięter w celu uniknięcia przemieszczania się dzieci,
  • wszystkie placówki zostaną wyposażone w środki dezynfekujące tak jak zostało to zrobione na egzamin ósmoklasisty oraz egzamin maturalny – przyjęte rozwiązanie sprawdziło się.
 
Ponadto prowadzone są działania w celu przygotowania szkół do ewentualnego nauczania hybrydowego, to jest stacjonarnego i zdalnego:
  • wprowadzenie jednolitej platformy edukacyjnej np. Teams,
  • doposażenie szkół w sprzęt komputerowy.
 
Wydział Edukacji
Fot. Bartłomiej Nowosielski
 

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją