W związku z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, dyrektorzy gorzowskich samorządowych szkół i przedszkoli w porozumieniu z Prezydentem Miasta Gorzowa Wielkopolskiego podjęli działania w celu wypracowania rozwiązań bezpiecznego powrotu dzieci i uczniów do szkół i placówek oświatowych od 1 września br.
Obecnie trwają konsultacje w celu wypracowania najbezpieczniejszego powrotu dzieci i uczniów do szkół i przedszkoli. Wszelkie podjęte działania będą na bieżąco analizowane i dostosowywane do panującej sytuacji w porozumieniu z organem prowadzącym.
Propozycje dyrektorów szkół i placówek oświatowych:
- wykorzystywanie wszystkich możliwych wejść do budynku przedszkola, szkoły oznakowanych, np. różnymi kolorami, przypisanych dla poszczególnych klas lub grup wiekowych (w celu uniknięcia większych kumulacji),
- przesunięcie czasu rozpoczęcia zajęć np., 7.45 zajęcia rozpoczynają kl. I – III, 8.00 klasy pozostałe,
- ustalenie godzin przyprowadzania dzieci do przedszkola w przypadku większych kumulacji,
- przeniesienie w miarę możliwości szafek z szatni przedszkolnych bliżej sal zajęć lub wydzielenie sektorów dla poszczególnych grup przedszkolnych,
- przesunięcie godzin posiłku w przedszkolach z jedną łazienką i toaletą przeznaczoną dla dwóch grup, w celu bezpiecznego korzystania z toalety podczas czynności higienicznych,
- przydzielanie przedmiotów blokami, np. 2 godz. biologii; 3 godziny matematyki,
- w miarę możliwości przydzielanie klas do gabinetów (przemieszcza się nauczyciel),
- przerwy bez używania dzwonka – wyznaczenie godzin rozpoczynania i zakończenia zajęć dla poszczególnych oddziałów,
- w pierwszym miesiącu udostępnienie szafek szkolnych tylko dla klas sportowych (większe obciążenie ucznia),
- wdrożenie zakazu wymieniania się przez uczniów książkami i przyborami szkolnymi,
- w miarę możliwości organizacyjnych, wprowadzanie zmianowości w szkołach podstawowych co spowoduje wydłużenie pracy świetlicy i zwiększenie grup świetlicowych,
- przyporządkowanie klas (grup wiekowych) do poszczególnych pięter w celu uniknięcia przemieszczania się dzieci,
- wszystkie placówki zostaną wyposażone w środki dezynfekujące tak jak zostało to zrobione na egzamin ósmoklasisty oraz egzamin maturalny – przyjęte rozwiązanie sprawdziło się.
Ponadto prowadzone są działania w celu przygotowania szkół do ewentualnego nauczania hybrydowego, to jest stacjonarnego i zdalnego:
- wprowadzenie jednolitej platformy edukacyjnej np. Teams,
- doposażenie szkół w sprzęt komputerowy.
Wydział Edukacji
Fot. Bartłomiej Nowosielski