Jak zwracać paczki kurierskie?

Chyba każdy choć raz był zmuszony zwrócić zakupiony towar. Procedura odstąpienia od umowy kupna przedmiotów z internetu nieco różni się od tej znanej ze sklepów stacjonarnych. Jak więc zwrócić paczki kurierskie?

Jak przebiega zwrot przesyłki kurierskiej?

Zgodnie z Kodeksem Cywilnym każdy konsument sklepu internetowego ma prawo zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny przez dwa tygodnie od otrzymania zamówienia. Aby odstąpić od umowy na odległość, musisz spełnić dwa warunki. Po pierwsze, odsyłane przedmioty muszą dotrzeć do nadawcy w stanie nienaruszonym. Jeśli zwracany towar nosi widoczne ślady użytkowania, sprzedawca jest nadal zobowiązany przyjąć zwrot, jednak kwota rekompensaty będzie zmniejszona adekwatnie do uszkodzeń przedmiotu. Drugim kluczowym warunkiem uzyskania zwrotu kosztów jest przestrzeganie wspomnianego wcześniej terminu czternastu dni. Ten okres może ulec wydłużeniu wyłącznie w przypadku, gdy ostatni dzień ewentualnego złożenia prośby o zwrot wypada w weekend lub święto. Termin wydłuża się wtedy do następnego dnia roboczego. Jeśli jednak sprzedawca nie powiadomi Cię wcześniej o możliwości zwrotu, to okres ten zostaje przedłużony aż do 12 miesięcy. Z tego powodu zawsze sprawdzaj, czy na stronie sklepu została zawarta ta informacja. Po spełnieniu tych dwóch warunków sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu pełnej kwoty zakupu, w tym także kosztów związanych z dostawą.

Aby zwrócić towar, należy zwykle wypełnić odpowiedni formularz dostępny na stronie sklepu. Często zdarza się także, że wspomniane pismo dołączane jest do paczki zawierającej kupione przedmioty i wysyła się je razem ze zwracanym towarem. Coraz częściej można się spotkać z procedurą zachodzącą wyłącznie drogą mailową. W tym przypadku klient jest zobowiązany wysłać sprzedającemu wyłącznie skan wspomnianego dokumentu lub po prostu uzupełnić formularz online. Po przyjęciu zwrotu konsument musi odesłać przesyłkę z towarem, ponosząc przy tym koszta dostawy. Jak najprościej zwrócić towar sprzedającemu? W tym przypadku najlepszy będzie kurier. Darmowy zwrot kosztów dostawy, który oferuje większość dużych marek, często obejmuje odbiór paczki z Twojego domu przez kuriera. Wystarczy wręczyć mu odpowiednio oznakowaną paczkę.

Jakie towary można zwrócić, a jakie nie?

Zwrot towaru kurierem bądź inną metodą dostawy obejmuje większość produktów dostępnych w internecie. Są jednak wyjątki, których nie obowiązuje ta zasada. Wliczają się do nich m.in. przedmioty wykonane na zamówienie, towary o krótkiej dacie ważności czy też na przykład kosmetyki bądź leki. W przypadku zamawiania płyt (gier, filmów) należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ nawet przerwanie zabezpieczającej je folii uniemożliwia potencjalny zwrot. Nie podlega im także większość usług świadczonych przez internet. Jeśli towar, który chcesz zwrócić, nie znajduje się na liście i nie nosi śladów użytkowania, możesz go bez problemu odesłać. Duże sklepy, takie jak np. Zalando, oferują darmowy zwrot, czym zjednały sobie konsumentów z wielu państw.