Dla poprawienia bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na ulicy Fredry, pomiędzy ul. Kochanowskiego i Staszica oraz przy skrzyżowaniu z ulicą Baczyńskiego, powstały dwa tzw. aktywne przejścia dla pieszych.
Inwestycja została zrealizowana w ramach programu Bezpieczny Gorzów – modernizacja infrastruktury drogowej.
Na przejściach tych znaki drogowe zostały wyposażone w lampy ostrzegawcze, system detekcji ruchu pieszych i rowerzystów oraz markery drogowe, które aktywują się przez czujnik ruchu w momencie, gdy pieszy lub rowerzysta znajduje się w pobliżu przejścia dla pieszych lub przejazdu rowerowego.
Wyznaczenie nowego przejścia, przy skrzyżowaniu z ulicą Baczyńskiego, wymagało usunięcia istniejącego przejścia, zlokalizowanego przy skrzyżowaniu z ul. Staszica, oddalonego od nowego o około 35 m. Wyznaczono je w miejscu, gdzie droga pieszego jest zdecydowanie krótsza i jezdnia posiada tylko dwa pasy ruchu. Jest ono wyposażone w tzw. azyle drogowe, umożliwiające oczekiwanie pieszego na środku jezdni i przejście na dwa razy.
Nowa lokalizacja przejścia oraz zastosowane rozwiązania zostały wybrane na podstawie wniosków mieszkańców oraz po konsultacji z Komisją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Projekt przeniesienia i wyposażenia przejścia w aktywne oznakowanie został skonsultowany i pozytywnie zaopiniowane przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Staszica” (po wcześniejszych konsultacjach z przedstawicielami mieszkańców), Policję oraz zarządcę drogi.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że mieszkańcy osiedla wnioskowali o wyznaczenie dodatkowego przejścia na wysokości ul. Baczyńskiego, supermarketu i w pobliżu przystanków autobusowych. Z obserwacji wynikało, że wiele osób przechodzi w tych miejscach nielegalnie, co stwarza niebezpieczne sytuacje. Nowa lokalizacja, oprócz zwiększenia bezpieczeństwa, ma stanowić kompromis pomiędzy oczekiwaniami mieszkańców z różnych części osiedla. Dla mieszkańców i uczniów z ulicy Kochanowskiego, Reja, pozostawiono przejście stanowiące przedłużenie istniejącego chodnika wzdłuż ul. Kochanowskiego, po stronie wyjść z budynków.
Propozycja budowy sygnalizacji świetlnej na istniejącym przejściu przy ulicy Staszica nie mogła zostać zrealizowana z uwagi na obowiązujące przepisy. Stosując sygnalizację na skrzyżowaniu i w jego obrębie należy objąć nią wszystkich użytkowników oraz wszystkie wloty. Tym samym w celu budowy sygnalizacji niezbędne byłoby wykonanie instalacji dla całego skrzyżowania, co negatywnie wpłynęłoby na płynność, z którą obecnie nie ma znaczących problemów.
Rafał Krajczyński
Miejski Inżynier Ruchu
Dariusz Wieczorek
Wydział Promocji i Informacji
fot. Łukasz Kulczyński

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją