Rondo Santockie - tymczasowe żółte oznakowanie i dodatkowe pasy mają poprawić przepustowość

3 min czytania
Rondo Santockie - tymczasowe żółte oznakowanie i dodatkowe pasy mają poprawić przepustowość

Na rondzie Santockim w Gorzowie wprowadzono nowy układ ruchu z tymczasowym, żółtym oznakowaniem i korektą sygnalizacji. Pracownicy miejskiego Wydziału Dróg oraz policja testują rozwiązania, które – jeśli się sprawdzą – po zimie zostaną utrwalone białą farbą wraz z odnowieniem nawierzchni. Mieszkańcy zauważą zmiany szczególnie na wlotach od Trasy Nadwarciańskiej i ul. Warszawskiej.

  • Na czym polegają zmiany na rondzie Santockim
  • Jak zmieniono sterowanie sygnalizacji i dlaczego
  • Co to oznacza dla kierowców i okolicy

Na czym polegają zmiany na rondzie Santockim

Miasto zmieniło oznakowanie poziome i pionowe na tarczy ronda oraz na kilku wlotach - zrobiono to tymczasowo w formie żółtego oznakowania. Największa modyfikacja dotyczy Trasy Nadwarciańskiej - powstał tam dodatkowy pas do jazdy na wprost, uzyskany przez zawężenie istniejących pasów do szerokości 3,25 - 3,85 m. Nowy układ przewiduje tak: trzy pasy umożliwiają przejazd na wprost, a dwa pozostałe służą do skrętu w lewo lub zawracania. Prawy pas pozostał jako pas skrajny do skrętu w prawo w ul. Warszawską (od strony CEZiB).

Dodatkowy pas pojawił się także na wschodniej jezdni tarczy ronda oraz na wylocie ul. Podmiejskiej w kierunku ronda Solidarności. Po stronie południowej tarczy wytyczono trzy pasy oddzielone liniami segregacyjnymi i oznaczono je strzałkami - dwa pasy do skrętu w lewo i prawy pas przeznaczony do jazdy prosto.

Jak zmieniono sterowanie sygnalizacji i dlaczego

Wcześniej miasto wprowadziło korekty w programie pracy sygnalizacji, wykonane bez zlecania zewnętrznych prac programistycznych - m.in. wyłączono koordynację i zmieniono detekcję na wlotach. Celem było wydłużenie zielonego na wlocie Trasy Nadwarciańskiej - obecnie zielone w szczycie osiąga 45 s przy cyklu maksymalnym T=100 s. Mimo tych ustawień, bardzo duże natężenie ruchu w godzinach szczytu tylko częściowo skróciło kolejki, stąd dalsze testy nowych układów pasów.

Zmiany opracowali pracownicy Wydziału Dróg UM we współpracy z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji oraz Komendą Wojewódzką Policji w Gorzowie Wlkp. Informacje do urzędowego komunikatu podpisał Rafał Krajczyński z Wydziału Dróg.

Co to oznacza dla kierowców i okolicy

Tymczasowe rozwiązania mają dać odpowiedź na dwa pytania - czy nowy układ pasów zmniejszy korki na Trasie Nadwarciańskiej i moście Lubuskim, oraz czy poprawi bezpieczeństwo manewrów na rondzie. Jeśli testy wypadną pozytywnie, planowane jest po zimie:

  • odnowienie nawierzchni jezdni na wlotach i na tarczy ronda,
  • wykonanie stałego oznakowania poziomego w kolorze białym.

Dla kierowców praktyczne wskazówki i oczekiwania: zmienione pasy wymagają skupienia i dostosowania do nowych strzałek; tymczasowe, żółte oznakowanie może być mniej kontrastowe przy złej pogodzie lub pośnieżeniu; warto obserwować sygnalizację i nowe linie segregacyjne. Mieszkańcy korzystający z tej trasy powinni też przygotować się na dalsze prace drogowców wiosną oraz ewentualne korekty programu świateł, jeśli testy nie przyniosą oczekiwanych efektów.

na podstawie: UM Gorzów Wielkopolski.

Autor: krystian