Za nami pierwszy krok w stronę przebudowy ulic Wełniany Rynek i Hawelańskiej - testowanie dwóch wariantów organizacji ruchu dobiegło końca.
W ramach pierwszej koncepcji na obu ulicach wprowadzono strefę zamieszkania, utrzymano zakaz ruchu na fragmentach deptakowych (co dotyczyło również dostaw, dla których wyznaczono dwa miejsca - przed piekarnią Różycki oraz przed Dream Burgerem), a także zawężono pas ruchu na ul. Wełniany Rynek do szerokości 3,5 m. Ograniczona została również możliwość parkowania na tej ulicy - liczbę miejsc postojowych zmniejszono do 6, a chodnik po jej południowej stronie został zabezpieczony przed nielegalnym zastawianiem przez auta. W drugim wariancie przy Studni Czarownic wprowadzono dodatkową kopertę dla dostawców i wprowadzono całkowity zakaz parkowania na ul. Wełniany Rynek. Podczas testowania możliwość wjazdu na podwórka przy ul. Sikorskiego miały wyłącznie osoby posiadające karty parkingowe.Testom towarzyszyły badania społeczne i transportowe, które prowadziliśmy przed wprowadzeniem nowych rozwiązań i w trakcie ich funkcjonowania.
 
Czego się dowiedzieliśmy?

Najlepszym przyjęciem cieszyły się rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i uniemożliwienie nielegalnego parkowania - poparła je większość osób, które mówiły, że wcześniej przeszkadzała im dominacja aut na tym obszarze, a teraz mogą swobodnie się tędy poruszać. Dobrze oceniane były również karty wjazdu na podwórka, chociaż w tej kwestii mieszkańcy zgłaszali różne propozycje - np. wydanie kart weekendowych dla bliskich lub większej liczby kart dla rodzin posiadających więcej niż jedno auto.

Kontrowersje wzbudziło rozwiązanie dotyczące organizacji dostaw. Pracownicy usług i sklepów zlokalizowanych przy deptakach postulowali o umożliwienie dostawcom wjazdu. Część z nich mówiła, że dla uporządkowania ruchu dostawców wystarczyłoby dopuszczenie go jedynie w określonych godzinach. Inni wnioskowali o wprowadzenie dodatkowych kopert - wielu przedsiębiorców chciało usytuowania ich przed swoimi lokalami.

Drugim tematem budzącym wiele emocji było parkowanie. Przez cały czas trwania projektu ścierały się argumenty osób proponujących ograniczanie, a nawet wyprowadzenie ruchu aut z centrum miasta oraz grupy wnioskującej o zachowanie czy zwiększenie liczby miejsc postojowych na ul. Wełniany Rynek. Wśród przeciwników ograniczania miejsc postojowych znaleźli się przede wszystkim przedsiębiorcy z tej ulicy, którzy mówili o konieczności powrotu do stanu sprzed testu lub o wprowadzeniu rotacyjnych miejsc postojowych.  

Na podstawie wniosków z badań oraz w oparciu o dokumenty strategiczne miasta opracowana została propozycja zmian docelowych dla ul. Wełniany Rynek i Hawelańskiej. Koncepcję zmian wraz ze szczegółowym wnioskami z badań można znaleźć w raporcie podsumowującym projekt - do pobrania tutaj.
 
Iga Kalbarczyk
Biuro Konsultacji Społecznych i Rewitalizacji
 
Fot. Archiwum projektu

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją